صیغه موقت
نقش قوانین در زندگی به هیچ روی قابل انکار نیست و قوانین خانواده به مراتب نقش مهم تری در صیغه موقت سرنوشت خانواده و به ویژه زنان خانواده ایفا می کنند. این موضوع در بحث های مطرح شده توسط زنان در مطالب «کوچه به کوچه» سایت تغییر برای برابری نیز، که نمونه کوچکی از جامعه ایران است، به روشنی قابل مشاهده است. در این میان، بهترین صیغه یکی از بحث برانگیزترین قوانینی که در دفترچه و بیانیه کمپین آمده، و حذف آن از قانون مدنی خواسته شده، قانون تعدد زوجات است که به مرد اجازه می دهد چهار زن عقدی و بی نهایت زن صیغه ای داشته باشد. تجربه کنشگران کمپین در برخورد با مردم حاکی از پراکندگی قابل توجه مسئله تعدد زوجات در جامعه شهری است. در بیش از 20 مورد از 150 مطلب نوشته شده در بخش «سایت صیغه موقت»، به قانون تعدد زوجات اشاره شده و این مسئله از زوایای مختلفی همچون دیدگاه های مختلف مردم، عکس العمل ها و مقاومت های زنان و تاثیر صیغه یابی صیغه موقت این قانون بر زندگی دیگر افراد خانواده مورد بحث قرار گرفته است. برخلاف نظر بسیاری از مسئولان، مبنی بر بالا نبودن آمار تعدد زوجات در جامعه شهری و بی اثر انگاشتن این قانون در آسیب رسانی به ساختار خانواده از سوی آنان، زنان بسیاری که خود یا اطرافیان شان درگیر این قانون و معضلات ناشی از آن بوده اند در فضاهای عمومی همچون مترو، اتوبوس، پارک، بیمارستان، بهشت زهرا و... با کنشگران کمپین به درد دل نشسته اند. ثبت نام در سایت صیغه موقت زنانی که «انگشت زدند، خط کشیدند، ضربدر گذاشتند و با اشتیاق امضا کردند و بی سوال. برای شان مهم نبود حرکت را چه کسی شروع کرده و امضا ها به کجا می رود. خوشحال بودند که می توانند از طریقی درد و رنجی را که با تمام وجود لمس کرده اند بیان کنند...»
صیغه موقت تهران
دیدگاه های مختلف مردم به چند همسری، در بررسی نوشته های «کوچه به کوچه» به افرادی برمی خوریم که با وجود این که کنشگران در برخورد با آن ها موضوع تعدد زوجات را مطرح نکرده اند، معتبرترین سایت صیغه موقت آن ها خود به نگرانی شان نسبت به این قانون اشاره داشته اند. در بسیاری از موارد گر چه این افراد شخصا با این قانون و تبعات آن روبرو نبوده اند، اما ترس و نگرانی از وجود قانونی که به شوهران شان اجازه می دهد بر سرشان هوو بیاورند، آن ها را وادار به اندیشیدن و موضع گیری در برابر این قانون کرده است. به طور مثال، در مطلب «آخرین آدرس صیغه موقت» یکی از خانم های امضا کننده لزوم اشاره به این قانون را یادآور می شود و می گوید: «روی قانون صیغه برای مردان متاهل کار کنید که خیلی ضد خانواده است و بنیان خانواده ها را ویران می کند.» یا در مطلب «هیچ کس جای دیگری امضا نمی کند» زنی بدون مقدمه قانون تعدد زوجات بهترین سایت صیغه را پیش می کشد و می گوید: «این خانم راست می گه. آدم با همه سختی و نداری شوهرش می سازه ولی وقتی شوهرش به یه جایی می رسه می ره زن دوم می گیره.» همچنین در مطلب «آخرین آدرس سایت صیغه موقت» پسر جوان در پاسخ به دوستانش «با صورتی برافروخته می گوید: تا حالا همه قانون ها به نفع مردها بوده. تا دل شان خواسته به خاطر هوس بازی هاشان زنان شان را طلاق داده اند یا زن دیگری گرفته اند. چطور این بی جنبه گی اونا مشکلی نبوده اما به زن ها که می رسه مشکل می شه... بحث اینه که قانون باید یکسان باشه و قضاوت باید عادلانه و بی طرف باشه.»
البته در مواردی نیز تایید صفحه اصلی سایت صیغه موقت این قانون دیده می شود. به طور مثال، در «نقاب دروغین»، مرد پس از این که می گوید زن را در صورت خیانت باید کشت، در مقابل سوال دیگران که می پرسند در مورد مردان چطور؟ با کمی تامل می گوید: «نه ! اون فرق داره!!» یا در مطلب «این زن ها می خواهند چند شوهر کنند» این گونه می آید: «گفت: مثلا اینجا نوشتین طبق قانون مرد می تواند چند همسر داشته باشد و....این یعنی زن ها می خوان چند تا شوهر بکنن... این که نمیشه.»
صیغه موقت مشهد
قانون تعدد زوجات یا قانون نادیده گرفتن زنان! ازدواج صیغه موقت در بسیاری از موارد نیز زنان به شرح مواردی که خود یا اطرافیان شان قربانی این قانون بوده اند پرداخته اند. این شرح زندگی ها به خوبی اثر دردناک این قانون را به نمایش می گذارد. قانونی که هنگام نوشتن آن قلب ما زنان را ندیده بودند. در مطلب «ورود به سایت صیغه موقت» زن می گوید: «در روستایی دور افتاده به دنیا آمدم. تا چشم باز کردم دیدم شوهرم داده اند . صاحب دو فرزند شده ام... بعد از چند سال شوهرم فوت کرد و چون حقوق و درآمدی نداشتم و فرزندان کوچکم را هم طبق قانون باید به خانواده پدریشان می سپردم مجبور بودم به تنهایی زندگی کنم. به ناچار در سی سالکی با مردی شصت ساله ازدواج کردم که قبلا ازدواج کرده بود و صاحب فرزند نشده بود. فکر می کرد اگر ازدواج مجدد کند صاحب فرزند می شود ولی باز هم نشد و من در حقیقت شدم کنیز آن زن و مرد. اگر فرزندانم را از من نمی گرفتند به هر شکلی بود بزرگشان می کردم و تن به ازدواج نمی دادم.» یا در «همسریابی موقت صیغه موقت» این گونه می آید: «کم کم لب به سخن گشود. بسیار شکسته تر از همسرش نشان می داد... از مرد صیغه بی مسئولیت هوس بازش سخن گفت و اینکه مرد؛ با گشاده دستی از حق ازدواج مجددش استفاده کرده است و ... دو همسر دیگر دارد. از غیبت های طولانی شوهرش سخن گفت و از بی کسی و تنهایی اش در بزرگ کردن بچه ها...»
و یا در مطلب «ثبت نام در صیغه موقت» زن جوان با انتخاب کنشگر کمپین برای گفتن از زندگی خود، با یک جمله درگیر شدنش با این مسئله را نمایش می دهد: «من فقط یکی از چند زن زندگی شوهرم هستم.»
صیغه موقت در شیراز
مقاومت های زنان در برابر قانون تعدد زوجات، در نگاهی به نوشته های معتبرترین صیغه موقت می بینیم که زنان در موارد بسیاری به مقاومت در برابر این قانون پرداخته اند گرچه این مقاومت ها در بسیاری از موارد به واسطه قوانین مردانه گرهی از مشکل گشوده نشده و قانون آن ها را تنها و دردمند رها کرده است. در «صفحه اصلی صیغه موقت» زن که ابتدا با توجیهاتی به حمایت از چند همسری پرداخته پس از کمی گفتگو با نشان دادن ناتوانی خود در برابر این قانون، از مسئله دردناک زندگی خودش سخن می گوید و این است شرح ماجرا: همسرم به تحریک یکی از دوستانش ثبت نام در سایت صیغه موقت ازدواج مجدد کرده و او هم هیچ کاری نمی تواند بکند. و ادامه می دهد سایت ازدواج صیغه موقت که با توجه به اینکه مهریه هم ندارد، با داشتن وکیل هم امیدوار نیست بتواند کاری از پیش ببرد و حتی طلاق بگیرد. یا در مطلب «به جای سوختن و ساختن می شود قانون را دوباره نوشت» شرح زندگی زن 60 ساله ای را می خوانیم که «شوهرش اخیرا سه زنِ همسن دخترش صیغه کرده و ورود به صیغه موقت زن دوسال است در دادگاهها سرگردان است. قاضی پرونده بارها گفته:"برو بساز. اتفاق مهمی نیفتاده. قانون این اجازه را به شوهرت داده. اگر طلاق بگیری چه کسی خرجت را می دهد؟ برو خدا را شکر کن که سقفی بالای سرت است". او میگوید با غرور خرد شده ام چه کنم؟» یا در«سایت صیغه یابی صیغه موقت» به نقل از زنی می خوانیم:«شوهرش چهار تا زن دارد. یکی از آن ها را کشته و الان در زندان است. معلوم نیست سرنوشتش چه می شود چون خانواده زن کشته شده باید دوازده میلیون بدهند تا شوهرش قصاص شود. یک سال و هشت ماه است که در دادگاه ها می آید و می رود و هنوز نتوانسته طلاقش را بگیرد. قاضی گفته حالا که قرار است شوهرت را اعدام کنند طلاق می خواهی چه کار؟»
در مواردی هم، زنان با اطلاع از ناتوانی خود و عدم وجود قوانین حمایتی برای زنان و و تبعات ناشی از طلاق برای یک زن در جامعه ایرانی سعی در تحمل وضع جدید سایت همسریابی داشته اند. در مطلب «سایت ازدواج موقت» می خوانیم: «زن میان سال گفت: فامیلی دارم که بسیار ثروتمند است اما دست و دلش نمی رود برای زن و بچه اش یک پیراهن بخرد. اما تازگی ها زنی با دو بچه راصیغه کرده وچه خرج ها که برای او نمی کند. زنش هم که دید هر چه سعی می کند شوهرش دست بردار نیست تحمل می کند و دم نمی زند.»
صیغه موقت قم
قانون، دستاویزی برای مردان، در مطالب منتشر شده در «بهترین سایت صیغه یابی» به مواردی برمی خوریم که مردان حق داشتن چند همسر را به عنوان یک حق قانونی و شرعی صریحا اعلام کرده و بر استفاده از این حق در هر شرایطی تاکید داشته اند. اینجاست که قانون به صورت دستاویزی برای هوس رانی های مردان درآمده و کارکردی که قانون گذار بهترین همسریابی ادعای آن را دارد از دست داده است. در مطلب «سایت ازدواج» می آید: «خودش به حرف آمد. اشکی را که از روی درد می ریخت و خوب می دونستم درمانی برایش نیست سعی داشت پشت حجابش پنهان کند. آرام گفت که ازدواج شوهرش راننده کامیون است و پانزده سال است که ازدواج کرده اند. در این مدت چشمش را روی صیغه های بی شمار شوهرش بسته ولی این آخری ها زن بیوه دیگری را عقد کرده... گریه اش شدت گرفت و گفت که دلش خون شده از این ظلم. از این همه سال که بدون هیچ چشم داشتی پاسدار فرزندان خونه این مرد بوده بدون اینکه گله ای از بی وفایی مرد کند. چرا که مرد در جواب اعتراض او گفته قانون به من این حقو می ده. نمی خوای هررررررییییی. زن با دستان لرزان بیانیه را امضا می کند...» یا در مطلب «معتبرترین سایت همسریابی موقت» می خوانیم : «بعد از کتک ها و رنج های بسیار به دادگاه آمده بود و قاضی گفته بود: از تو چیزی کم شده یا برایت کم گذاشته؟ ...مرد با وقاحت گفته بود: صیغه اش کرده ام حاج آقا. خلاف شرع که نبوده.» البته در مواردی هم مردان با اطلاع از آسیب های این قانون آن را به عنوان اولویت خود برای تغییر انتخاب کرده اند. در مطلب «معتبرترین همسریابی» می خوانیم: «مرد بیانیه را امضا می کند، برای او اولویت قانونی لغو قانون تعدد زوجات است، برای او دست یابی به حقوق زنان غیر شرعی نیست. انسانی است. او سواد اندکی دارد، جوانی روستایی به نظر می رسد که برای لقمه ای نان راهی تهران شده است. دیدن درد زنان دیارش اما به سواد چندانی نیاز ندارد. قلب عدالت طلب و شوق تغییر می خواهد.»